Varis Tedavisi

Varis, vücudumuzda kirli kanı taşıyan toplardamarların genişlemesidir. Varisin oluşumunda pek çok etmen rol oynamaktadır. %75’i genetik olmakla birlikte gebelik, obezite, uzun süreli hareketsiz ayakta kalan işlerle meşgul olmak, doğum kontrol hapları kullanmak, sürekli dar ve bası yapan giysiler giymek, kabızlık ve yüksek ökçeli ayakkabı kullanımı varis oluşumunu tetiklemektedir.

Varis hastalığında, toplar damarların içindeki kapakçıklarda yetmezlik olur. Kirli kanın kalbe ve oradan da akciğerlere gidip temizlenmesi gerekirken bir miktar kan yetmezlik sebebi ile yer çekimi doğrultusunda geri kaçar ve bacağın alt kısmından başlayarak göllenir.

Varis sikayetleri nelerdir?

• Özellikle akşam saatlerine doğru artan bacak şişliği ve ağrısı
  • Gece baldır bölgesinde kramp
  • Ayak tabanında ateş hissi
  • Bacak yorgunluğu
Mesaj Gönderin

Varis hastalığı Nelerle Karışır?

• Lenf ödem: Lenf sistemi tıkanıklığına bağlı bacak şişliğidir.
    • Baker kisti: Diz arkasında sinovial boşluğun sıvı ile dolması sebebi ile toplardamarlara bası olması ve ayakta şişlik olması durumudur.
    • Bel fıtığı: Bacaklarda ağrı ve ayak tabanında uyuşma-yanma hissi yaratabilir.

Varis Tanısı Nasıl Konur?

İlerlemiş varisler göz ile görülür. Bazı varisler örümcek ağı, bazıları yeşil belirgin damarlar, daha ileri formlar yumaklar şeklinde gözlenir. Ancak varis için tedaviyi yönlendiren tanı;  venöz doopler ultrasonografi dediğimiz yöntem ile konur. Venöz doopler USG ile; derin venler (kaslar arasında seyreden ve kirli kanın büyük kısmını taşıyanlar) yüzeyel venler ( büyük ve küçük safen venleri ) ve derin ile yüzeyel arası ilişkiyi sağlayan perforan (birleştirici) venler değerlendirilir. Ana toplar damar ile yüzeyel toplar damarın birleştiği noktadaki safenafemoral birleşke bölgesi test edilerek, geriye kaçak olup olmadığı ve derecesi tespit edilir. Aynı işlem diz arkadaşındaki safenapopliteal bileşke için de tekrarlanır.SFB’de kaçak yok ise hasta tıbbi tedavi+ kompresyon bandajı + sklerozan terapi ile tedavi edilir. Ancak kaçak var ise hasta kapalı varis ameliyatı tetkikleri ile ameliyat edilir.

Varis ameliyat tetkikleri:

• Stripping + pake eksizyonu : spinal anestezi gerektirir.
    • Endovenöz laser girişimi: tümesan anestezi gerektirir.
    • Endovenöz RF girişimi: tümesan anestezi gerektirir.
    • Endovenöz zamk/yapıştırıcı yöntemi: lokal anestezi ile uygulanır. En son ve en tercih edilen yöntemdir.

Tüm bu tedavilerde önemli olan, tedavinin kişiye özel olmasıdır.

Hastanın SFB’de kaçağı yok ise ancak çok ince ağsı damar lezyonları var ise sklerozan terapi yapılacak kadar geniş değil ise radyofrekans termokoagulasyon ile kılcal varisler yok edilebilir.

Varis zamanla iyileşir mi?

Varis kendiliğinden iyileşen bir hastalık değildir. Önlenmez ise ciddi sorunlar yaratabilir.

Varis hastalığının komplikasyonları nelerdir?

Varis hastalığında kan yerçekimi doğrultusunda göllenince, kan hareketsiz olup çeker ve mikroorganizmalar için iyi bir besiyeri oluşturur ve flebit/ tromboflebit dediğimiz damarlarda pıhtılaşma ve enfeksiyon hali görülür. Bu pıhtılar derin venlere de geçebilir. Aynı pıhtılar akciğere kaçarak akciğer embolisi oluşturabilir ,ki bu ölümcül sorunlar yaratabilir. Çok erken yaşlarda varis başlar ve önlem alınmazsa kalp yetmezliği gelişebilir. Yine tedavi edilmeyen varisler sonucu bacaklarda yara açılabilir ve bu kişilerin yaşam kalitesini ciddi anlamda bozar.

Variste Radyofrekans Tedavisi

Retiküler varisler (kılcal varisler) için en etkili yöntem radyofrekans yöntemi ile çalışan termokoagulasyon cihazıdır. Lazer cihazların üstünlüğü büyük lekeler bırakmamasıdır. Prensipte deriye batırılan iğneler yolu ile iletilen radyo dalgaları kılcal damarlarda pıhtılaşma ile akımı kapatır.

Radyofrekans seansı sonrası uygulama alanlarında hafif kabarıklık ve kızarıklık görülür. RF uygulanan yerlerde bir süre sonra kabuklanma olur ve kabuklar döküldüğünde iz kalmaz. Bu yaklaşık 1 ay’a kadar uzayabilir.

1 mm çapından daha küçük damarlara 0.075-0.15mm kalınlığında iğnelerle uygulanır. Skleroterapi sonrası da uygulanabilir ama skleroterapi alternatifi değildir. Uygulama sonrası bandaj gerekmez. Lezyonların genişliğine göre 500 atım ile 30-40 dakika sürer.

Güneş ışığından sakınmak gerekmez. Mevsim kısıtlaması yoktur. Alerjik etkisi yoktur.

Estetik anlamda kadınların etek ve şort giymekten alıkoyan varislerin ortadan kaldırılmasında başarılı sonuçlar sağlar.

WhatsApp WhatsApp